סיורי סליחות – על מה כל המהומה?

תוכן העניינים

אחרי החגים יתחדש הכל

לוח השנה היהודי מתחיל בתקופת חגי תשרי, הנחשבים לזמן לחשבון נפש. זהו זמן התבוננות, היכרות עם עצמנו והחלטות לשנה חדשה. קהילות יהודיות ברחבי העולם נוהגות במהלך חודש אלול, כולו או חלקו, להגיע אל בית הכנסת בשעות הלילה המאוחרות או לפנות בוקר, לומר פיוטים מיוחדים לתקופה הזו. 

הפיוט הוא דבר ייחודי ביותר בתרבות היהודית. הפיוטים נכתבו בימי הביניים בכל רחבי העולם – מאירופה דרך תימן ועד לצפת העתיקה. כל קהילה כתבה פיוטים מיוחדים משלה, ובזמן אמירת הסליחות התכנסה בבית הכנסת ושרה את הפיוט במנגינה מסורתית. מאז שחזרנו לארצנו, נפגשו התרבויות השונות זו בזו, ונוצר מאגר עצום של פיוטי סליחות מרחבי העולם.

סיורי סליחות – מה זה בעצם? 

את תקופת הסליחות מנצלים עשרות אלפי אנשים בשנה כדי להגיע אל הכותל המערבי בשעות הלילה. העיר מתעוררת לחיים בשעות שבהן נהוג, בדרך כלל, להיות כבר במיטה, אך במקום זאת מתמלאים רחובות העיר בהמוני בני אדם (וחניוני העיר ברכבים אין ספור😉). הרבה מן המבקרים יחכו לשעה 00:30 בלילה, כאשר מעמד הסליחות המרכזי בכותל יתחיל. ככל שמתקרבים אל יום הכיפורים – העומס בכותל בזמן הסליחות גובר, והוא מגיע לשיאו בלילה שלפני יום כיפור. 

סיור סליחות הוא למעשה סיור שמתרחש בשעות הקסומות האלו. זהו לא סיור קלאסי של היכרות עם העיר; מדובר בסיור המתמקד בהלכות ומנהגי חגי תשרי, במסורות השונות שנהגו קהילות ישראל בתקופה הזו, באווירה המיוחדת של העיר העתיקה, וכמובן – בפיוטים ששומעים מכל עבר.

למה להגיע לסיור סליחות?

סיורי סליחות מספקים חוויה ייחודית. הסיורים מכניסים לאווירה, ומקשרים למה שרואים כאשר מסתובבים בחודש אלול בשעות הלילה בעיר העתיקה. הסיורים עצמם מסתיימים לפני הכניסה אל הכותל המערבי, משום שבמעמד המוני של אלפי או עשרות אלפי אנשים – לא רק שבלתי אפשרי להמשיך בסיור, אלא גם זה מיותר, שכן ההתרחשות עצמה היא מרתקת וקסומה. לכן, הסיורים למעשה ממשיכים עד מעמד הסליחות שקורה ב00:30 בכותל, והם מספקים למבקרים תוספת לחוויה האדירה של אווירת הסליחות בעיר העתיקה.

סיור סליחות – לא רק היסטוריה

כאמור, סיורי הסליחות מתמקדים לא רק בהיסטוריה של ירושלים אלא גם באווירת התקופה. ישנם סוגים שונים של סיורים בשנים האחרונות, שמיועדים לקהל שונה ומגוון. כך לדוגמא, אנשים מגיעים לסיורי סליחות תיאטרליים בליווי שחקן, או לסיורים מוזיקליים בליווי נגינה. בסיורים המוזיקליים  נפגוש בפיוטים עצמם, חלקם מוכרים יותר או פחות. הם מספקים לקהל נדבך נוסף לחוויה הנהדרת של הסיור, שכן הקהל יכול להצטרף בשירה, ולשמוע את פיוטי הסליחות.

ואם רוצים להרשם לסיור, איך עושים את זה?

על מנת להרשם לסיור סליחות אפשר לפנות לאחד מגופי ההדרכה שמציעים סיור סליחות בעיר. במידה ורוצה סיור סליחות בשילוב שחקן או נגנית, ישנם מדריכים המתמחים גם בזה, ובכל שנה מוצעים סיורים פתוחים לקהל או פרטיים.

המאמר הזה נכתב על ידי גל כליל החורש. גל היא בוגרת האקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים, ומורת דרך החל מ-2021 (עם נסיון הדרכה בירושלים החל מ2011). היא מציעה סיורי סליחות מנגנים בשילוב גיטרה. הסיורים של גל חווייתיים במיוחד, אפשר להזמין אותם לקבוצה פרטית החל מ-2,500 ש״ח, או להרשם לאחד מהסיורים הפתוחים לקהל (החל מ 110 ש״ח לכרטיס) עליהם אפשר לקרוא כאן:

כתבות נוספות
לאן מטיילים היום
להצעת מחיר